Friday, February 9, 2007

Sana'a 31-1-2007



Sana'a is facinerend! Het oude gedeelte dan. De nieuwe stad is niks. Een stoffige rotzooi. We zitten tot morgen in een hotelletje (funduq) in de oude stad. Een lemen gebouw zoals te zien achter Bambang op de foto. Op de derde verdieping met geweldig uitzicht op alleen maar zandkastelen!


De mensen zijn ontzettend vriendelijk, dat wil zeggen de mannen. Ik heb nog niet met de vrouwen gesproken. Ja misschien 1 of 2. Dat gaat ook een beetje lastig want ze zijn hier in Sana'a volledig gesluierend. Geheel in het zwart met alleen de ogen vrij. Soms zie je er een met het gezicht vrij, maar ik twijfel dan of het echte Jemeni zijn. Het straatbeeld is met die waaiende zwarte gewaden en mannen met rok en dolk dus erg appart. Je waant je in een andere wereld. Een vriendelijke wereld, zeker niet aggressief en ik voel me niet bekeken, ook niet door mannen en minder zelfs dan in Indonesie (Btw. ik heb geen hoofdoek, alleen alles bedekkende, niet te strakke kleding).


Sana'a schijnt trouwens het meest conservatief in Jemen. Dat had ik van een hoofdstad niet verwacht. Het komt omdat het vroeger tot Noord-Jemen behoorde, waar de traditionele stammencultuur veel meer aanwezig is. Aden, waar we gaan wonen en morgen heen vliegen, was de hoofdstad van het vroegere Zuid-Jemen dat zelfs een tijd communistisch is geweest. Ook door zijn ligging (doorvoerhaven) heeft Aden aan meer verschillende invloeden bloot gestaan en is daarom een beetje progressiever. Dit betekent geen volledige sluiers en wel alcohol te krijgen :)

3 comments:

thuisfront-thomissen said...

Hallo dorine en bambang even als test...........

thuisfront-thomissen said...

Volgens mij is t gelukt, zoals jullie merken heb ik de site "vrijgegeven", en kijk niet op, want binnenkort gaan zelf de oma's online!!!!!

liefs marianne en frans

Dorine Thomissen said...

thanks marianne, thanks frans...alles goed hier :-) More pictures to come.